De terugbetaling

Onderstaande tekst is verstuurd geweest naar mijn ziekenfonds toen deze mij vroeg om een bepaald bedrag terug te betalen dat verkeerdelijk werd gestort. Gelieve te noteren dat, desondanks een kleine dramatisering, alle vernoemde feiten werkelijk gebeurd zijn.

Beste XX , we hebben uw schrijven van 1/5/2017 goed ontvangen en om uw dienst op dezelfde manier te behandelen dat mij reeds vele keren het genoegen is geweest zal ik deze dan ook eerst 1 maand gewoon in een niet nader gelabeld bakje laten slingeren.

En omdat u na die periode nog niets van mij heeft gehoord zal een van uw hard werkende medewerkers een paar uur vakantie moeten nemen om naar me toe te komen omdat ik enkel maar te bezoeken ben tijdens de kantooruren.

Eens aan mijn deur staande zal ik hem, samen met de postbode die altijd geduldig met mijn pakje wacht tot ik aan de deur kom, laten wachten tot ik mijn stripverhaal heb uitgelezen want dat recht heb ik opgebouwd in mijn jaren niets doen.

Ik zal hem vriendelijk ontvangen en wijsmaken dat al zijn documenten in orde zijn maar ik een achterstand heb opgelopen en dat ik deze betaling zo vlug mogelijk zal in orde brengen. Het dossier dat hij zal meegebracht hebben ter herinnering zal ik dan gewoon weer onderaan de stapel leggen, want ik heb gewoon geen geweten om mijn taak op een oprechte manier uit te voeren.

Na 2 weken nog geen betaling te hebben ontvangen zal deze persoon mij opbellen om te vragen waar deze blijft. Ik zal dan eerst, het dossier niet vinden, en dan vragen aan deze brave man om het dossier nog eens door te mailen. Mijn auto reply mail zal hem danken voor zijn verzoek en melden dat ik steeds enigszins eventueel probeer zijn vraag binnen de vijf werkdagen te behandelen.

Twee maanden later zal ik hem een ouderwetse brief sturen. Want zijn emailadres gebruiken is te makkelijk en te snel, om te melden dat er nog een extra document moet worden binnengebracht tijdens de kantooruren. Deze moet immers van een geheel traditionele postmeesterwijze stempel worden voorzien om geldig te zijn voor de uiteindelijke betaling.

Tegen beter weten in zal deze persoon deze kafkaiaanse orgie slikken en braaf aanschuiven in de hoop dit eindelijk te kunnen afsluiten. Ik zal zorgen voor wat lieve maar super gehaaste bejaarden die menen voor te kunnen dringen in de wachtlijn omdat hun koffie niet eenmaal altijd om 11u moet worden genomen. Dit om de sfeer van absolute administratieve dictatuur extra in verf te kunnen zetten … en omdat het kan zonder dat iemand rebelleert in de aardse ziel van pantoffelheld.

Uiteindelijk zal ik in mijn immense grootheid en eindeloze goedheid het beloofde bedrag storten, 3 maanden na de initiële  datum en dit volledig normaal vinden. Een klacht hierover aan mijn ombutsdienst zal 2 maand later worden beantwoord met de melding dat het dossier is afgesloten daar er geen irregulariteiten zijn gevonden….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.