Een tijdje geleden vroeg men me om voor Canon een lezing over Steetphoptography te geven wat ik met plezier omarmde daar ik uitermate gepassioneerd ben van deze specifieke fotografische stijl.
In eerste instantie komt men dan terecht bij de klassiekers zoals o.a. mijn ultieme favoriet Henry Cartier Bresson. Hij defigneerde het begrip ‘ het beslissende moment’ waarmee de mensheid leerde waarom het nuttig was om te wachten op het juiste moment dat een toevalligheid een compositie compleet maakte. Hij was zeer succesvol, gewaardeerd om zijn werk en medeoprichter van het agentschap Magnum.
Helemaal anders gaat het met Vivian Maier, een compleet onbekende, vreemde ‘Nanny’ in de verenigde staten die de gewoonte had om altijd haar fototoestel bij zich te hebben als ze op stap ging met de kinderen.
Ze ging op een bijna neurotische manier mensen op straat observeren en in beeld brengen en dit in de minst flatterende benaderingen, ze toonde een rauwe, realistisch beeld van de samenleving.
Dat deze uiterst getalenteerde fotografe tot voor een paar jaar volledig onbekend was heeft alles te maken met het feit dat ze nooit iemand haar foto’s heeft laten zien. Pas jaren na een eenzame dood vond een opkoper van tweedehandsspullen bij een veiling een doos met negatieven en nooit ontwikkelde films. Uit nieuwsgierigheid kocht hij deze doos en begon deze te analyseren.
Wat hij ontdekte was fenomenaal, enorm actief aan onuitgegeven foto’s over de samenleving uit de periode van de jaren 60 uit New York en Chicago. De beeldvorming was vernieuwend en uitermate boeiend , hoe was het mogelijk dat zo’n mooi en uitgebreid werk onbekend was voor de wereld?
Deze man, John Maloof genaamd maakte er zijn levenswerk van om Vivian Maier in haar eer te stellen en zocht de andere opkopers van de veiling op om ook de andere dozen uit hetzelfde lot te verkrijgen. Nadien begon hij te onderzoeken wie Vivian Maier eigenlijk was door haar vorige werkgevers en gezinnen op te zoeken. Deze zoektocht werd in beeld gebracht in een interessante reportage ‘Finding Vivian Maier’
https://www.youtube.com/watch?v=8ZoYG1kgMNo
We ontdekken erin een tegenpool van Henri Cartier Bresson, een vaak onaangename, asociale en triest persoon dat de wereld zodanig haatte dat ze zich afschermde door te liegen over haar naam en afkomst. Je weet na afloop niet of je de fotografe moet haten of liefhebben maar wat wel vaststaat is dat je enkel maar met ontzag kan kijken naar haar oeuvre.
Met een enorme schat van meer dan 100.000 nog te ontdekken beelden weten we nog niet wat we in de komende jaren nog gaan ontdekken aan schatten in de fotografie.
Intussen reizen er simultaan verschillende tentoonstellingen over Vivian Maier over de hele wereld en maakt iedereen kennis met dit ongewoon talent in de hoop Vivian Maier de erkenning te geven die ze verdient….
Dus als u een vernieuwende kijk op onze samenleving wil ontdekken kan u best even deze ‘nieuwe’ artieste volgen, niet op Instagram of Pinterest, wel op uw netvlies want haar beelden zullen u blijven achtervolgen..
Info op: http://www.vivianmaier.com
Video: